onsdag 13. juni 2007

6 på muntlig eksamen!


Da er jeg endelig ferdig med alt som heter skolearbeid for de neste 2 månedene! Så nå er det egentlig sommerferie for meg, selv om teknisk sett har jeg en eller to uker igjen på skolen. Har aldri skjønt poenget med disse dagene egentlig, men jaja...

Meg og han jeg alltid har jobbet med på store prosjekter (dvs. i 10. klasse) Christoffer, kom denne gangen opp i Samfunnsfag: Den Kalde Krigen. Jeg tror vi burde være fornøyde med tanke på hva vi heller kunne fått. For eksempel Norge i Etterkrigstiden, usj! Den vanlige arbeidsmetoden funket bra denne gangen også. Vi fullførte greit, samtalen gikk flytende, og vi fikk en solid 6er. Problemstillingen var om hvorfor den Kalde Krigen oppstod og hvem man kunne si hadde det største ansvaret for at det skjedde. Vi kom på en konklusjon på at USA kunne styrt det mye bedre enn Sovjet hadde muligheten til. USA er roten til alt vondt! Yck!

Metoden vi har brukt hver gang (Vi har hatt 4 prøveeksamener før dette) var egentlig at vi først sa at vi måtte begynne å jobbe med en gang. Å "få en god start". Dette skjer mer eller mindre aldri! Det som faktisk skjer det er at vi sier hele tiden at vi "jobber", men egentlig sitter vi bare på MSN, hører på musikk, drikker brus, spiser is og leser Pondus. Når det går opp for oss etter noen timer at vi faktisk ikke jobber, og at det eneste vi har gjort er å flette opp noen nettsider om temaet, så sier vi til hverandre: "Nå MÅ vi jobbe." Da klarer vi å begynne såvidt, men vi får omtrent ikke gjort noe som helst. Så sier vi fra kl. 5 første dagen til kl. 12 at "NÅ må vi begynne å jobbe". 

Den andre dagen begynner vi å skjønne at vi sliter. Det hele ender med panikkjobbing siste natten før fremføring, og det er dette som er hemmeligheten. Omtrent på hver prøveeksamen har vi gjort de siste forbredelsene og laget powerpoint presentasjon til slutt i tre-fire tiden om natten. Og det gir gode resultater! Det må prøves! Kan hende det bare er oss to og metoden som passer spesielt godt sammen, men det kan være at metoden faktisk funker!

Det verste er at jeg kan til tider synes at temaet vi hadde var litt interessant, men dette gjelder ikke når vi arbeider med det på skolen. Det synes jeg er merkelig. Mange av temaene vi lærer om på skolen er kjedelige når vi lærer dem der, men utenfor skolen kan mange av dem være interessante! Skolen ødelegger alt sammen, jo!

1 kommentar:

Julie Johansen. sa...

Skolen ødelegger alt ja ;p
Jeg bruker på en måte også metoden deres. Jeg leser ikke før på kvelden/natta før, men da gir jeg opp og sier til meg selv at jeg står opp litt tidligere for å lese. Det skjer heller ikke, så da går diverse undervisningstimer og friminutt til lesing. Funker helt greit ;>